Teeman suunnitteleminen

Teeman esittely

Dokumentointi

Jotta teeman ostaja osaisi käyttää suunnittelemaasi teemaa mahdollisimman hyvin, sinun on laadittava siitä perusteellinen dokumentaatio.

Teeman mukana toimitetaan readme.html-tiedosto. Siinä kerrotaan lyhyesti teeman ominaisuuksista, mainitaan keskeiset teemakohtaiset asiat kuten banneripaikat ja ohjeistetaan teeman käyttöön.

Lisäksi teemasta kirjoitetaan kattava ohjeistus Teemakauppaan. Ohjeissa on hyvä käydä läpi kaikki teeman keskeiset ominaisuudet:

  • Mitä banneripaikkoja teema sisältää ja minkä ryhmän bannerit niissä näytetään?
  • Mitä navigaatiokeinoja teema sisältää?
  • Mitä ominaisuuksia tuotesivulla on käytössä?
  • Mitä tuotelistoja teemassa käytetään ja millä perusteella niissä näytetään tuotteita?
  • Miten teema käyttäytyy eri näytönleveyksillä?
  • jne.

Demokaupan luonti

Jokaisesta teemasta luodaan yksi demokauppa, jotta ostaja pääsee kokeilemaan sen toimintaa ennen ostoa. Demokauppaa tarvitaan myös kaupan kehityksessä. Demokauppaa luodessa sinun tulee olla yhteydessä meihin, niin poistamme demokaupasta ilmaisen version 10:n tuotteen tuoterajoituksen.

Demokauppa luodaan aivan kuin luotaisiin oikea kauppaa. Sille annetaan mahdollisimman laajat tiedot, jotta kauppa toimisi kuten normaali, toiminnassa oleva verkkokauppa.

Ensimmäisen kaupalle annetaan nimi ja yhteystiedot asetukset-sivulla hallintapaneelissa.

Kaupan nimi: Teeman nimi - Demokauppa
Logo: Ladataan kauppaan oma logo
Yritys: Demokauppa Oy
Y-tunnus: 1234567-1
Katuosoite: Syväojankatu 3A
Sijainti: 87700 Kajaani, Finland
Puhelin: 040 - 123 4567
Sähköposti: yhteys@demokauppa.fi
Internet: Demokaupan www-osoite

Toimitustavat

Toimitustapoihin lisätään muutama mahdollinen toimitustapa. Näitä voi olla postipaketti, ovelle paketti ja kirje. Näille lisätään myös lyhyt kuvaus. Lisää toimitustavoille myös logo, jotta voit ottaa sen huomioon kassan layoutia suunnitellessasi.

Maksutavat

Maksutapaan lisätään myös muutama vaihtoehto. Eri maksutavoilla on omat testitunnuksensa jotka löytyvät alta. Muista lisätä maksutavoille myös lyhyt testikuvaus ja logo.

Suomen verkkomaksut
Kauppiasnumero: 13466
Salainen avain: 6pKF4jkv97zmqBJ3ZL8gUw5DfT2NMQ

Klarna Checkout
Testitunnuksia ei tarvita, sillä maksutavalla on oma testitila, jossa rahaa ei liiku, ja jolla tehdyt tilaukset on mahdollista poistaa verkkokaupasta. Lue lisää käyttöoppaasta.

Checkout Finland
Kauppiasnumero: 375917
Salainen avain: SAIPPUAKAUPPIAS

Tekstisivut

Infosivuja tehdään myös useita. Hyviä mallisivuja voisi olla yritysesittely, toimitusehdot, rekisteriseloste ja yhteystietosivu. Jollekin infosivulle voidaan luoda myös muutama alasivu, jotta nähdään kuinka infosivuvalikko toimii.

Uutisia luodaan malliksi sen verran, että ulkoasun toiminta nähdään hyvin. Jos etusivulla näytetään kolme uusinta uutisotsikkoa, on tällöin hyvä luoda ainakin neljä uutista. Uutisille asetetaan eri julkaisupäivä manuaalisesti. Kannattaa kokeilla lyhyen ja pitkän uutisen toimivuutta.

Bannereita luodaan malliksi niille paikoille, jotka on teemassa määritelty. Jos teemassa on bannerikaruselli, pitää banneripaikkaan luoda useampi banneri.

Tuotteet

Demokaupan tärkein sisältö on tietenkin tuotteet. Tuotteita luodaan teemalle ihanteellinen määrä. Jos teema on luotu pienelle määrälle tuotteita, tällöin myös demokaupassa esitetään pieni määrä tuotteita. Päävalikkoon luodaan sille ihanteellinen määrä tuotekategorioita ja alakategorioita.

Esimerkkituotteiden on tärkeä olla oikeita. Kaikille tuotteille annetaan todellisen nimet ja kattavat oikeat kuvaukset. Ei käytetä lorem ipsum -täytetekstejä. Tuotteelle annetaan järkevä hinta ja osalle merkataan alennushinta. Tuotteille kirjoitetaan kuvaus ja ainakin osalle tarjotaan vielä tarkat tuotetiedot. Tuotteelle annetaan ainakin yksi tuotekuva. Muutamalle tuotteelle pitää antaa useampi kuva ja ainakin yhdellä tuotteella pitää testata toiminta jossa tuotekuvia on paljon.

Lisää joillekin tuotteille myös variaatioita, jotta voit suunnitella variaation valintatyökalut teeman kanssa yhtenäisiksi.

Muutamilla tuotteilla pitää testata myös erilaisia räätälöintivaihtoehtoja. Kokeillaan alasvetovalikkoa, valintanappeja, monivalintanappeja ja tiedoston liittämistä.

Erilaiset tuotteiden nostot kokeillaan myös tuotteiden asetuksista. Lisää tuotteille yhteensopivia ja samankaltaisia tuotteita ja aseta osa tuotteista mainostettavaksi. Muista lisätä ristiinmyyntilistat ainakin tuotesivulle ja mahdollisesti ostoskoriin. Lisää myös mainostettavien tuotteiden lista johonkin kohtaan.

Ostoskorisi on tyhjä