Kumppaneille

Teeman suunnitteleminen

Suunnittelun lähtökohdat

Kohderyhmän valinta

Ensimmäisenä kannattaa pysähtyä miettimään millaiselle kaupalle tai tuoteryhmälle haluat suunnitella teeman: valokuvaliikkeelle, vaatekaupalle, autotarvikkeille, musiikille tai ehkä taiteelle? Mitä tuotteita myydään paljon verkossa, tai mitä ei vielä myydä paljon mutta myyntipotentiaalia saattaisi löytyä?

Koostuuko kohderyhmä pääasiassa nais- tai miesasiakkaista vai molemmista? Minkä ikäisiä asiakkaat ovat? Tulevatko asiakkaat Suomesta tai joltain muulta melko tarkalta maantieteelliseltä alueelta? Haluatko tehdä hyvin neutraalin yleisteeman vai tarkkaan tietylle asiakasryhmälle kohdennetun? 

Oma kokemuksemme on, että tarkemmin kohdennetut teemat myyvät usein paremmin, mutta yleiskäyttöisille teemoille on kauppiaiden keskuudessa myös paljon kysyntää.

Kaupan sisällön jäsentely ja rakenne

Verrattuna tavallisten nettisivujen suunnitteluun, verkkokaupassa on usein paljon enemmän eri näkymiä ja elementtejä joille kannattaa miettiä paikat jo suunnittelun alkuvaiheessa. Luonnostelua kannattaa tehdä vaikka rautalankamallien avulla.

Kaupassa on pakollisia sivuja, joille täytyy tehdä omat pohjat teemaan. Ne voivat olla enemmät tai vähemmän samanlaisia ilmeeltään, mutta ainakin seuraavien sivujen on hyvä löytyä teemasta:

  • Etusivu (homepage.html)
  • Näyteikkuna (category-front.html)
  • Tuotelista (product-list.html)
  • Tuotekortti (product.html)
  • Sisältönäkymä (template.html)
  • Hakunäkymä (search.html)

Kaupassa on paljon valinnaisia sivuja, joita kannattaa myös kustomoida. Näitä ovat mm. ostoskori, kassa, uutiset, infosivu, tuotemerkkisivu ja 404-virhesivu. Voit lukea tarkemmin sivupohjista MyCashflow'n suunnittelijan oppaasta.

Tarkista myös asiakkaan tilinhallintasivut, että ne toimivat ja näyttävät hyvältä.

Tilauksen yhteydessä verkkokaupasta lähetetään asiakkaille kuitti ja useita sähköposteja. Näiden rakennetta ja ulkoasua hallitaan omista pohjista, joka pitäisi vastata teeman muuta ulkoasua. Lisätietoa pohjista löydät suunnittelijan oppaasta.

Alla on listattuna esimerkkinä, mitä eri elementtejä kaupan etusivulla voisi olla. Samaa pohjaa voi käyttää pitkälti muillakin sivuilla.

  • Sivujen yläosassa
    • Kaupan logo
    • Hakukenttä
    • Ostoskori
    • Kielivalikko
  • Sivupalkissa
    • Päävalikko
    • Asiakastilin navigaatio
  • Keskiosassa
    • Ylhäällä banneripaikka kampanjoille
    • Mainostettavia tuotetta
    • Uusia tuotteita
  • Sivujen alaosassa
    • Infosivujen ensimmäisen tason listaus
    • Viisi uusinta uutisotsikkoa
    • Toinen banneripaikka
    • Copyright-tekstit

Tätä pohjaa voidaan soveltaa myös esimerkiksi tuotesivuun. Etusivusta poiketen tuotesivulla kuitenkin on hyvä näyttää keskiosassa selkeästi tuotteen tiedot ja ostotyökalut. Tuotetietojen alapuolelle taas sopivat usein yhteensopivat ja samankaltaiset tuotteet.

Ostoskorisi on tyhjä